Hvad er ESDM?


Early Start Denver Model (ESDM) er en banebrydende tilgang til tidlig indsats for små børn med autisme.
Den er udviklet specifikt til børn i alderen 1-5 år og støtter barnets naturlige udvikling gennem leg, samspil og struktur.

Jeg plejer at sige, at ESDM er som en superhelte-værktøjskasse – fyldt med metoder, der gør det muligt for dit barn at lære, udvikle sig og deltage mere aktivt i hverdagen.

Centralt i ESDM er

– Legebaseret og relationsfokuseret tilgang  

– Aktiv inddragelse af forældre i både struktur og hverdagssituationer  

– Fokus på sprog, motorik, kognition og sociale kompetencer  

– Styrkelse af positiv adfærd og selvregulering  

– Tidlig indsats – fordi små hjerner har kæmpe potentiale

Du bliver som forælder ikke bare tilskuer – du bliver medspiller og medskaber af dit barns udviklingsrejse.

Første skridt: Den indledende samtale

Denne samtale er første skridt i et ESDM-forløb. Her lærer jeg dit barn og jeres familie at kende – og vi finder ud af, hvordan jeg bedst kan støtte jer.

Samtaler tager ca. 1,5 time og foregår, hvis det er i Storkøbenhavn ved at jeg fysisk kommer og besøger jer ellers foregår den online

Samtalen indeholder:

– Baggrundsinformation: Jeg indsamler viden om dit barns udvikling, medicinske historie og familieforhold.

– Observation og leg: Jeg leger med dit barn og observerer dets kommunikation, sociale samspil og legeadfærd.

– Forældreinterview: Sammen gennemgår vi ESDM-skemaet og taler om styrker, udfordringer og jeres hverdag.

Mål og planlægning:

1 time online/fysisk – inkluderet i den indledende samtale

Efter samtalen laver jeg en udviklingsvurdering baseret på ESDM-tjeklisten. Sammen sætter vi mål, som er:

– skræddersyet til dit barns behov  

– målbare og realistiske  

– motiverende for både barn og familie

Jeg forklarer også principperne i ESDM, så du ved, hvordan terapien foregår, og hvad du kan forvente.

ESDM-forløbet (12 uger)

Et ESDM-forløb varer typisk 12 uger og tilpasses altid det enkelte barn. Vi arbejder med mål inden for:

Socialt samspil:

– Delt opmærksomhed  

– Imitation af bevægelser, lyde og ord

Kommunikation:

– Forståelse af sprog og instruktioner  

– Udtryk via ord, gestik eller tegn

Leg og fantasi:

– Funktionel leg med legetøj  

– Symbolsk leg og rollelege

Kognition:

– Problemløsning  

– Fokus og vedvarende opmærksomhed

Motorik:

– Finmotorik: fx tage ting op, tegne, bygge  

– Grovmotorik: fx løbe, hoppe, kravle

Adfærdsregulering:

– Følelsesmæssig selvregulering  

– Deltagelse i daglige rutiner

Kreativ leg og samarbejde:

Hver aktivitet er en mulighed for dit barn til at prøve noget nyt og udvikle sig gennem kreativ problemløsning.  

Men du er også vigtig – derfor inkluderer jeg øvelser, I kan lave sammen, så I styrker både udvikling og relation.

Hvordan kan en 12-ugers plan se ud?

Uge 1-4

– Introduktion, opstart og relation  

– Enkle mål for kontakt og engagement  

Uge 5-8

– Fokus på imitation, funktionel leg og begynderkommunikation

Uge 9-12  

– Arbejde med at følge éntrinsinstruktioner  

– Sætte ord på ønsker og navne  

– Introduktion af symbolsk leg (fx “made en dukke”)

Under hele forløbet vurderer jeg løbende dit barns udvikling og tilpasser mål og strategier. Vi har jævnlig dialog, så forløbet hele tiden matcher både barnets og familiens behov.